حق گستر

حق گستر

پیوندها

کاربر گرامی: قبل از طرح پرسش خود از طریق درگاه مشاوره حقوقی/ مشاوره فقهی در این قسمت پرسش و پاسخ خود را جست و جو نمایید چنانچه پرسش خود را به همراه پاسخ آن یافتید خواهشمند است از پرسش مجدد خودداری فرمایید زیرا به پرسش های تکراری پاسخی ارائه نمی گردد.

با تجدید احترام


-) بنده تعدادی ماشین دارم که طبق قراردادی به راننده تحویل میدهم ودرقبال ضمانت آن سفته بدون مبلغ بانام میگیرم ودرقراردادهم ذکر میشود چطور وطبق چه شرایطی میتوانم از سفته استفاده کنم و این سفته هارابه چه طریقی تکمیل کنم درصورتیکه که راننده پول دستی گرفته باشد وپس نداده باشد آیا ازاین سفته نیزمیتوان استفاده کرد؟


پاسخ: در صورتی که در متن قرارداد ذکر شده باشد که سفته ها در ازای تحویل ماشین به راننده به عنوان ضمانت گرفته شده است نمیتوان در موارد دیگر خارج از موارد مذکور نسبت به مطالبه آنها اقدام نمود.


-) سلام.با عرض تشکر از شما.سعی میکنم خلاصه بنویسم.آدم داغ دار حرف دل زیاد دارد.خواهرم پنج سال پیش با درگیری های زیادی که قبلا با شوهرش به دلیل اعتیاد و ارتباط نامشروع با دیگران داشت به قتل رسید توسط شوهرش.پنج سال در به دری کشیدیم تا ثابت  شد چن ماه پیش که شوهرش قاتل هست .  جنازه خواهرم به خاطر اینکه بعد از کشتنش او را سوزانده بود قابل شناسایی نبود.با دی ان ای پدر و مادرم معلوم شد.
سوال اول:اآیا صد در صد میشود حکم جنایت بر مرده بر او اعمال کرد.از دادستان امضا هم گرفتم.
سوال دوم:نصف دیه ای که میپردازیم برای قصاصش به پدر و مادرش میرسد؟
سوال سوم:بابت حق الارث مهریه خواهرم سی و هفت سکه به پدر و مادرم بدهکار است آیا از نصف دیه  ای که باید بدهیم صد در صد کم میشود؟
سوال چهارم:پسرش یعنی خواهر زاده ام که  او هم ولی دم است میتواند بگوید من قصاص  نمیخوام و با این کار جلوی قصاص ما را بگیرد؟اگر بگوید دیه ی مادرم را میخواهم چقدر سهم میبر د؟
خواهش میکنم زود جواب بدهید ثانیه شماری میکنیم لطفا.

پاسخ: ۱-در صورتی که قاتل پس از قتل اقدام به سوزاندن مقتول نموده باشد به مجازات جنایت بر مرده محکوم خواهد شد.
۲-نصف دیه قاتل بین وراث او به ارث میرسد.
۳-مهریه خواهرتان بین وراث به ارث می رسد و نصف دیه نیز از جانب اولیای دم مقتول قابل پرداخت به اولیای دم قاتل می باشد و این دو دین باهم تهاتر نخواهد شد.
۴-در صورتی که بعضی از اولای دم خواهان قصاص و بعضی خواهان دیه باشند میتوان با پرداخت سهم افرادی که خواهان دیه هستند قاتل را قصاص نمود.
-) با سلام و خسته نباشید، دعوایی در دادگاه مطرح کردیم و یک جلسه در دادگاه حضور داشتیم و اظهارات ما را گرفتند. الان یکسری نکات وجود دارد که قاضی به آنها توجه نکرده مثل دعوت شاهدان جهت اثبات ادعای بنده، حال که، جلسه ای تشکیل نمی شود و قاضی می خواهد رای صادر کند، می توانیم طی درخواستی و لایحه ای از قاضی بخواهیم که شاهدا را برای اثبات ادعای ما دعوت کنند. این خواسته را در جلسه اول مطرح نکرده بودم. قاضی به این درخواست من ایراد نمی گیرد و نمی گوید که این درخواست را باید در جلسه اول دادگاه مطرح می کردی. لازم به ذکر است در دادخواست یکی از دلایلم را شهادت شهود ذکر کردم. متشکرم

پاسخ: قاضی با توجه به ادله و مدارک موجود در پرونده اقدام به صدور رای می نماید و در صورت تشخیص ایشان برای اثبات دعوی شهادت شهود نیز استماع خواهد شد.
-) سلام.بعد جدایی از همسرم بامردی دوست بودم و بعدمدتی به دلیل کدورت پیش اومده قطع رابطه کردیم حالا برادرای همون اقا گفتن که از من به جرم رابطه نامشروع شکایت میکنند و شاهد هم دارند که من از دوسال قبل که شوهر داشتم با اون اقا (برادر خودشون)بودم؟ایا قابل اثبات هست؟ در صورت اثبات مجازاتم چیه؟و ایا فقط من متهم میشم یا اون اقا هم مجازات میشه؟؟؟؟

پاسخ: در صورتی که ایشان بتوانند رابطه ی نامشروع بین شما و برادرشان را اثبات نمایند هم شما و هم ایشان به مجازات شلاق محکوم خواهند شد و برای اثبات باید مدارک محکمه پسند به دادگاه ارائه دهند و در صورتیکه نتوانند رابطه ی نامشروع شما را اثبات نمایند میتوانید به جرم قذف از ایشان شکایت و اعاده ی حیثیت نمائید.
-) در صورتی که قرارداد مستاجر تمام شده باشد و مستاجر بعلت بیماری خاص و عدم توانایی مالی قادر به جابجایی نباشد/ با وجود دو فرزند و همسر /آیا موجر میتواند اقدام به تخلیه ملک مورد نظر را نماید؟

پاسخ: بله بعد از اتماام قرارداد اجاره از لحاظ قانونی موجر میتواند در صورت بدون قرارداد و اتمام آن دستور تخلیه دریافت کند و ملک را تخلیه کند حتی در صورت مریض بودن مستاجر.لذا مستاجر میتواند با موجر توافق نماید در غیر این صورت موجر حق تخلیه خواهد داشت.

-) قرارداد اجاره ای که دو سال از اعتبار ان گذشته باشد ایا  می توان با ان درخواست تخلیه ملک را داد؟ (مستاجر برای تخلیه ملک این ماه و ان ماه میکرد و موجر به او وقت میداد تا اینکه الان دو سال شده و قرداد مکتوبی هم بین طرفین نوشته نشده)

پاسخ: بله اتمام قرارداد اجاره به ضرر مستاجر نمیباشد نه مالک و مالک میتواند به شورای حل اختلاف و یا دادگاه مراجعه کرده و تقاضای صدور دستور تخلیه نماید.دستور تخلیه با حکم تخلیه متفاوت است و زمان آن بسیار سریعتر میباشد به دلیل اینکه دستور میباشد.

-) آیا مادر می تواند در صورتی که پدر متواری است برای تصادف فرزند رضایت دهد؟

پاسخ: در صورتیکه فرد مقصر دیه را پرداخت کند در غیاب پدر جد پدری و در صورت نبود جد پدری مادر میتواند به امور فرزند خود رسیدگی نماید.