حق گستر

حق گستر

پیوندها

سال گذشته به طور میانگین ۱۹ ازدواج در ایران در هر ساعت به طلاق انجامیده است. ۷۰ درصد از طلاق ها به درخواست زنان بوده اند. شبکه خبری"دویچه وله" المان با انتشار گزارشی درباره افزایش طلاق در ایران می نویسد:"طاهره سه سال پیش طلاق گرفت. او این کار را علیرغم مخالفت خانواده اش انجام داد. او می گوید:"ازدواج مان عاشقانه بود اما پس از ان فهمیدم که خودم را فراموش کرده ام". او اکنون مدیری ۳۶ ساله در تهران است. او می افزاید:"برای نه سال زندگی مشترکی را داشتم که در آن راضی و شادمان نبودم". او می گوید که پیش از ازدواج رابطه ای با شوهرش نداشته است". دویچه وله در ادامه می افزاید:"یک ضرب المثل قدیمی فارسی می گوید که یک دختر خانه پدرش را با لباس عروس ترک می کند و از خانه شوهرش با کفن سفید خارج می شود. این یعنی ماندن با شوهر تا لحظه مرگ طاهره اما صبر نکرد. او سنت ها را شکست و طلاق گرفت. این تصمیم دشواری برای او بود. او می گوید که فقط مردان هستند که می توانند طبق قوانین پیش از اطلاع قبلی همسر درخواست طلاق دهند. با این حال، برای زنان روند طلاق اغلب طولانی تر از مردان است. طاهره نیز مانند بسیاری از زنان از مهر خود گذشت". "طلاق دیگر برای بسیاری از زنان ایرانی تابو نیست. سال گذشته به طور میانگین ۱۹ ازدواج به طلاق انجامیده است. بیش از ۷۰ درصد از درخواست طلاق ها از سوی زنان بوده اند". این شبکه خبری در ادامه می افزاید:"تصویر زنان در حال تغییر است. با افزایش سطح آموزشی زنان به نظر می رسد آنان اعتماد به نفس بیش تری پیدا کرده اند. آن ها انتظارات شان افزایش یافته است این شامل خواست برابری حقوق در ازدواج نیز می شود. برابری موضوعی مهم برای زنان است".
دویچه وله با اشاره به مشکلات پس از طلاق برای زنان می نویسد:"طاهره می گوید که پس از ازدواج پیدا کردن شغل برایش دشوار بود. او اشاره می کند که ورود دوباره به بازار کار برای یک زن مطلقه کار چندان راحتی نیست". این شبکه خبری می افزاید:"آمارهای دولتی نشان می دهند که از ماه مارس از هر چهار ازدواج یک ازدواج به طلاق منجر شده است. این در حالیست که ۲۰ سال پیش از هر ۱۳ ازدواج یک مورد به طلاق منتهی می شد. ۵۰ درصد از ازدواج ها نیز در سه سال اول به طلاق منتهی می شوند".
دویچه وله می افزاید:"افزایش چشمگیر در نرخ طلاق مرتبط با معضلات اجتماعی است از جمله با اعتیاد و فحشا".
خوشبختانه در دوران ریاست جمهوری روحانی او و کابینه اش درصدد بوده اند تا علیرغم فشار محافظه کاران زمینه را برای پیشرفت زنان و حضور بیش تر آنان در بازار کار فراهم کنند.

محمد رضا باب الخانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی